Acne is een moderne huidaandoening. Je overgrootmoeder heeft waarschijnlijk geen puistjes gekregen als tiener of als volwassene. Mensen met een traditionele levensstijl hebben ofwel zeer lage acnépercentages of de ziekte is hen volledig onbekend. Meer dan 80% van onze tieners hebben ontstoken puisten op de meest zichtbare delen van hun huid. Dit is niet natuurlijk.

Er zijn vier belangrijke factoren zijn die acné veroorzaken:
1. Hoge talgproductie
2. Hyperkeratinisatie bij de uitgang van haarzakje (PSU)
3. Bacteriële overgroei
4. Ontstekingsreactie.

Het relatieve belang dat aan elk van deze factoren is toegekend is in de loop der jaren veranderd. Tegenwoordig wordt acné steeds vaker gezien als een inflammatoire huidziekte. Chronische ontsteking op laag niveau lijkt bijvoorbeeld de oorzaak te zijn van hyperkeratinisatie. Afbraak van de barrièrefunctie in de PSU en de daaropvolgende ontsteking lijkt weer de oorzaak te zijn van bacteriële overgroei. Waarom komt acné meestal voor in het gezicht? Om een comedo te vormen, heb je een talgklier nodig die kan blokkeren om de stroom van olie op het huidoppervlak te beperken. De talgklier kan de olieproductie niet volledig stoppen, dus als er een verstopping is zal de olie de talgklier vullen, waardoor de interne structuur wordt uitgerekt totdat de barrièrefunctie wordt verstoord en water uit de omliggende weefsels de talgklier binnenkomt. Beschikbaar water maakt de groei van grote aantallen microben mogelijk en dwingt de immuun cellen om hiermee om te gaan. De pus in een comedo is grotendeels een mix van olie en dode witte bloedcellen. Het gezicht heeft een hogere concentratie talgklieren, daarom komt acné meestal op het gezicht voor.

Hoe kan acne worden behandeld?
De behandeling van acne is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de ernst van de acne, gevoeligheid van de huid en het medicijngebruik.

Allereerst is de patiënt zelf een heel belangrijke schakel in acnetherapie. Thuis ga je namelijk zelf aan de slag om de huidconditie te verbeteren door de juiste huidverzorgingsproducten te gebruiken geschikt voor jouw huidtype en –conditie. Soms kan het zo zijn dat het van belang is om eerst een aantal weken te starten met producten om de huid goed voor te kunnen bereiden op de eerstvolgende behandeling. Op maat geadviseerde huidverzorgingsproducten verzorgen al 30% van het resultaat. Bij Ultra Skin Clinic wordt gebruik gemaakt van Esse Skincare.

Esse Acne Plan
Het Acne Plan van Esse Skincare is een geheel nieuwe aanpak voor het behandelen van acne waarbij we gaan werken op het microbioom van de huid. Uit onderzoek is ook gebleken dat bijna alle acne patiënten een tekort hebben aan vitamine D. Met Esse Skincare gaan we acne behandelen zonder het huidmicrobionoom te verstoren. Het Acne Skin Plan bestaat uit een acne behandeling met de producten van Esse Skincare gedurende 3 maanden wat we eventueel nog 3 maanden kunnen verlengen. De acne producten van Esse Skincare werken op je huidmicrobioom en gaan je talgproductie en vitamine D weer in balans brengen. Gedurende deze periode gebruik je alleen de acne producten van Esse Skincare volgens onze adviezen. Het Esse Skincare Acne Plan is een hele andere aanpak dan dat je gewend bent voor het behandelen van acne.

Het belang van vitamine D
Uit onderzoek is gebleken dat bijna alle acne patiënten een tekort hebben aan vitamine D. Calcitriol is de biologische en actieve vorm van vitamine D en voert meerdere taken in de huid uit zoals:
  • regelen van de immuunrespons en verminderen van ontstekingen;
  • regelen om de talgproductie te verminderen;
  • zorgt voor een verbetering van de huidbarrièrefunctie om ontstekingen te verminderen;
  • zorgt voor het verminderen van de bacteriële overgroei.

ESSE ACNE PLAN

Waaruit bestaat het Acne Plan Esse Skincare
Om een goed beeld te krijgen van jouw huid wordt een intakegesprek ingepland waarbij een huidscan wordt gemaakt met de OBSERV 520. Vervolgens wordt uitgelegd hoe je de Esse Clarifying skincare dagelijks moet toepassen om naar een gewenst resultaat te werken. Dit wordt 3 maanden toegepast. In eerste instantie kan het zo zijn dat de eerste 2 weken de acne verergert doordat de producten het microbioom van de huid gaat herstellen. Controle afspraken worden tijdens de intake ingepland. Na 3 maanden zal een ''eind'' controle ingepland worden, waarna een vervolg behandelplan opgesteld zal worden. Het pakket waarmee je zelf aan de slag gaat, bestaat uit 3 a 4 producten.