Merk jij dat je pigmentvlekken krijgt in het gezicht, de hals of het decolleté en je handen? Worden ze steeds groter, donkerder of komen er meer nieuwe bij? Wellicht dat je ze probeert te camoufleren met een make-upje, maar krijg je het niet goed gemaskeerd. Pigmentvlekken worden vaak als ontsierend ervaren. Bij Ultra Skin Clinic wordt ervoor gezorgd dat pigmentvlekken effectief worden behandeld door ze te verminderen of zelfs in het geheel te verwijderen. Dit kan onder andere door de pigmentvlekken te behandelen met een laser.

Hoe ontstaan pigmentvlekken?
Pigmentvlekken worden ook wel hyperpigmentatie genoemd. Er is in de huid sprake van vermeerdering van pigment. Een toename van pigmentcellen of een verhoogde productie van pigment kunnen daar oorzaken van zijn. Pigmentproblematiek kan op latere leeftijd ontstaan, maar ook al vanaf de geboorte aanwezig zijn. Factoren die een rol kunnen spelen in de aanmaak van hyperpigmentatie zijn overmatige blootstelling aan zonlicht, hormonen, ontstekingen in de huid en medicatiegebruik. Echter zijn er ook vormen van pigment waarvan de ontstaanswijze niet bekend is. Hyperpigmentatie dat ontstaat op latere leeftijd worden ook wel ouderdomsvlekjes genoemd.

Hyperpigmentatie kenmerkt zich als een bruine ophoping van pigment (melanine) in de huid en kan zich lokaliseren oppervlakkig in de huid (epidermis), dieper in de lederhuid (dermis) of het is een combinatie van beide. Pigmentvlekken kunnen op verschillende delen van het lichaam voorkomen. De meest voorkomende zijn het gezicht, de hals, het decolleté en de handen.

De meest voorkomende vormen van hyperpigmentatie:
- Café-au-lait vlek;
- Lentigo salaris (ouderdomsvlekken / zonnevlekken);
- Melasma (zwangerschapsmasker);
- Poikyloderma van Civatte;
- Postinflammatoire hyperpigmentatie;
- Ephilides (sproeten).

Pigmentvlek laseren
Het lasersysteem dat gebruikt wordt voor de aanpak van pigmentproblematiek heeft als doelwit: melanine (pigment). Het overmatige pigment dat aanwezig is bij een pigmentvlek wordt hierbij verwarmd. Met het lasersysteem wordt nauwkeurig het pigmentvlekje behandeld, er wordt namelijk geselecteerd. Hoe donkerder het pigmentvlekje is ten opzichte van de omringende huid, des te groter het contrast en makkelijker te behandelen. Bij bijvoorbeeld een zongebruinde huid, zal het contrast minder groot zijn, waardoor er ook niet behandeld kan worden. Een zongebruinde huid in combinatie met het lasersysteem is een 'no go'.

Binnen de kliniek wordt melasma niet gelaserd, omdat het pigment erg reactief is en kan zorgen voor verergering. Melasma kan wel goed behandeld worden door middel van cosmeceuticals, peelings en eventueel in combinatie met microneedling. Lees hier meer over.

Na de behandeling
Doordat het pigment verwarmd wordt en in heel minuscule deeltjes valt, wordt het de huid uitgewerkt. Het plekje zal direct na de behandeling er donkerder uitzien. Dit is ook de bedoeling, omdat er dan te zien is dat het plekje goed heeft gepakt. Na ongeveer een week zal het plekje vervagen en als een waasje van de huid afgaan. Er komt namelijk nieuwe gezonde huid onder het behandelde plekje vandaan. Het kan ook zijn dat de huid na de behandeling wat rood en gezwollen is, dit zal binnen enkele uren afnemen. Na de behandeling ben je direct toonbaar en kun je eventuele behandelde plekjes gaan camoufleren.

Hoeveel behandelingen
Afhankelijk van het soort pigment, in welke huidlaag het pigment zich bevindt en de uitgebreidheid zijn er gemiddeld 1 tot 4 behandelingen nodig om het gewenste resultaat te behalen. De tussenpoze tussen de behandelingen is 4 weken. Indien de huid gevoelig is voor de aanmaak van pigment is het belangrijk om het pigment stabiel te houden. Dit kan door onderhoudsbehandelingen te ondergaan en/of het gebruik van de juiste cosmeceuticals. Tijdens het intakegesprek wordt dit besproken.

Combinatiebehandeling voor het beste resultaat
Indien je voor algehele huidverbetering / -verjonging wilt gaan kan er een behandelplan op maat worden opgesteld. Dit houdt in dat er naar verschillende huidzones wordt gekeken. Pigmentvlekken kunnen bijvoorbeeld met lasertherapie behandeld worden, grove poriën of fijne lijntjes/rimpels met peelings in combinatie met microneedling. Dit alles voor het mooiste resultaat.

Contra-indicaties laseren pigmentvlekken:
- Zongebruinde huid
- Actieve herpesinfectie in het te behandelen gebied
- Actieve bacteriële infectie in het te behandelen gebied
- Zwangerschap
- Pacemaker of inwendige defibrillator
- Huidkanker
- Bepaalde medicatie (wordt toegelicht indien nodig tijdens het intakegesprek)
- Auto-immuunziekten

PIGMENTLASER