Keratosis pilaris

Storende kleine rode bultjes op je bovenarmen, benen of billen? Dan heb je waarschijnlijk keratosis pilaris. Vooral in de zomer kunnen deze kleine bultjes vervelend zijn om te zien.
Keratosis pilaris is een veel voorkomende onschuldige huidaandoening. Het zijn kleine verstoppingen van de haarfollikels door keratine. Keratine wordt in dit geval in overmaat geproduceerd. Het ontstaat meestal op de kinderleeftijd en kan zowel bij jongens als meisjes optreden. Bovendien zie je het ook vaker bij mensen die last hebben van allergie en eczeem.

Doordat bacterieën zich nestelen in de slecht uitrijpende haarzakjes, ontstaat er op sommige plaatsen kleine onstekingen en/of infecties waardoor er kleine puskoppen tevoorschijn komen. De uitgebreidheid verschilt van persoon tot persoon.
Wat kan je doen aan keratosis pilaris?
Om de klachten en het aanzicht van de huid te verbeteren zijn er een aantal dingen die je kunt doen.
1. Ga niet scrubben, dit kan de huid doen uitdrogen.

2. Gebruik maken van hoornoplossende stoffen zoals ureum, salicylzuur, glycolzuur of vitamine A zuur. Echter adviseer ik vitamine A zuur niet in de zomer te gebruiken, omdat dit irriterend kan zijn in combinatie met zonlicht. Natuurlijk moet je ook oppassen met hogere concentraties salicylzuur en glycolzuur. Het resultaat van deze stoffen is een zachtere en rustige huid.
3. Goed hydrateren om de huidbarriere te herstellen.

Advies enkele producten

• Calmurid Hydraterende creme 10% ureum;