Volwassenen acne oftewel
 Acne tarda

Wat is acne tarda? Acne tarda komt vooral voor bij vrouwen van 25 jaar en ouder. Het komt voornamelijk voor op de wangen, kaaklijn en de kin. Super frustrerend natuurlijk als je op latere leeftijd nog steeds last hebt van acne.

De oorzaak
Dikwijls is de oorzaak niet geheel duidelijk, maar vaak is er een verstoring van de hormoonbalans. Acne tarda komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en vaker bij rokers dan niet-rokers. Vaak verergert de acne enkeel dagen voor de menstruatie, of is wordt er polycysteus ovarium syndroom (PCOS) gediagnosticeerd. Bovendien kan een uitbraak optreden bij het veranderen van anticonceptiemiddelen en na het plaatsen van de Mirena-spiraal. Een andere uitlokkende factor is stress. Door chronische stress komt cortisol vrij uit de bijnieren. Cortisol is een mannelijk hormoon en kan ervoor zorgen dat er een overmatige talproductie optreedt, waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. Ook veel suikerinname zorgt voor verhoogde hormonale onbalans in de huid.

Wat is eraan te doen

Skincare
Zelf ben jij een heel belangrijke factor in het behandelproces van acne. Het zelf uitknijpen van puistjes is vaak geen goed idee, omdat het vaak meer schade brengt aan de huid. Een skincare routine met effectieve cosmeceuticals zorgt ervoor dat ontstekingen uitdoven en worden voorkomen, de huid zich gaat vernieuwen en weer in balans komt. Deze routine moet afgestemd zijn op de huidconditie en –type.

Omega 3 suppletie
Verder is het belangrijk om een gezonde leefstijl na te streven. Niet roken, verminderen van suikers en een kijkje richten op omega 3 inname. Mensen worden blootgesteld aan verschillende externe omgevingsfactoren. Voedselinname is een van de meest invloedrijke factoren die van invloed zijn op de dagelijkse levensstijl. Van de voedingsstoffen die uit voedsel worden verkregen, hebben omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA's) verschillende gunstige effecten op ontstekingsziekten.

Van omega-3 PUFA's is bekend dat ze ontstekingsremmende werkingen vertonen bij verschillende ontstekingsziekten, zoals acne. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de meerderheid van de Westerse bevolking een tekort heeft aan omega 3-vetzuren. Dit heeft onder andere te maken met een verkeerd voedingspatroon, maar voor een groot gedeelte is dit ook genetisch en evolutionair bepaald. Het lichaam maakt zelf namelijk geen omega 3 aan. Hierdoor is de verhouding in consumptie tussen omega 3- en omega 6-verzuren uit balans. Omega 6-vetzuren zorgen juist voor laaggradige ontstekingen. Dit krijg je met name binnen door bewerkt voedsel, koekjes, snoep etc.

Omega 3 is dus onmisbaar voor een goede huidconditie!

Maar hoe weet je nou of jouw verhouding omega 3 en omega 6 optimaal is? Dit kan door middel van een bloedtest, die exact meet welke waarden het bevat. Bij Ultra Skin Clinic wordt er gewerkt met Eqology. Lees hier meer over Eqology.
Behandeling tegen acne tarda
Het behandelproces bestaat uit een skincare routine voor thuisgebruik, geadviseerd wordt om met omega 3 te starten en behandelingen. Deze behandelingen bestaan uit acnebehandelingen gecombineerd met een peeling. Indien de acne is uitgedoofd, zie je dat er vaak nog rest-acne zichtbaar is. Rest-acne uit zich in littekentjes en rood-bruine vlekjes. Door middel van microneedling behandelingen kan het huidbeeld verder verbeteren en verzachten. Welke behandelproces precies geschikt en nodig is, wordt geadviseerd door de huidtherapeut tijdens het intakegesprek. Hierbij wordt ook gebruikt van de Observ 520 huidscan.
Casus vrouw 34 jaar
Mevrouw heeft al jaren last van acne en zou er heel graag verbetering in zien. Heeft al een heel veel behandeltrajecten uitgeprobeerd. Dit geldt ook voor verschillende skincare producten. Momenteel is ze onder behandeling bij Ultra Skin Clinic.

Onderstaande foto's zijn naar aanleiding van:
- Aangepaste skincare Alpha-H voor thuisgebruik;
- Afgestemde inname Eqology omega 3 suppletie, naar aanleiding van een bloedtest;
- 2 acnebehandelingen gecombineerd met peelings.

Momenteel zit mevrouw nog steeds in het behandelproces om het huidbeeld en de huidconditie verder te verbeteren.