Wat is je huidbarrière en welk doel dient het?

De huid bestaat uit lagen, die elk belangrijke functies vervullen bij het beschermen van het lichaam. De buitenste laag, het stratum corneum, wordt vaak beschreven als een bakstenen muur. Het bestaat uit huidcellen, corneocyten genaamd, die aan elkaar zijn verbondne door lipiden. Dit is je huidbarrière. In de huidcellen, vind je keratine en natuurlijke vochtinbrengers. De lipidenlaag bevat:
- Cholesterol;
- Vetzuren;
- Ceramiden.

Zonder die bakstenen muur zou je verschillende schadelijke milieutoxines en ziekteverwekkers de huid binnendringen en nadelige effecten in het lichaam veroorzaken. Bovendien zou het water in je

De huidbarrière is essentieel voor de algehele gezondheid en moet worden beschermd om het lichaam goed te laten functioneren.

Wat kan je huidbarrière beschadigen?
Dagelijks verdedigt je huid zich tegen een spervuur van bedreigingen, waarvan er veel van buiten je lichaam komen en een paar van binnenuit.

Enkele van de externe en interne factoren die uw huidbarrière kunnen beïnvloeden, zijn:
  • te vochtige of te droge omgeving;
  • allergenen, irriterende stoffen en verontreinigende stoffen;
  • te veel blootstelling aan de zon;
  • alkalische wasmiddelen en zeep;
  • blootstelling aan agressieve chemicaliën;
  • te veel scrubben of te veel wassen;
  • steroïden;
  • psychische nood;
  • genetische factoren die je vatbaarder kunnen maken voor bepaalde huidaandoeningen zoals atopische dermatitis en psoriasis.
De rol van de zuurmantel
Je huidbarrière is licht zuur. Deze zuurgraad (de zuurmantel) helpt een soort buffer te creëren tegen de groei van schadelijke bacteriën, virussen en schimmels die de huid kunnen beschadigen en kunnen leiden tot infecties en andere huidaandoeningen.

Het is vooral belangrijk om de zuurmantel rond wonden te beschermen, aangezien de zuurgraad van de huid noodzakelijk is voor veel van de biologische interacties die optreden tijdens het genezingsproces.

Hoe weet je of je huidbarrière beschadigd is?
Wanneer de huidbarrière niet goed functioneert, kan je meer vatbaar zijn voor het ontwikkelen van de volgende huidsymptomen en -aandoeningen:
  • droge, schilferige huid;
  • jeuk;
  • ruwe of verkleurde plekken;
  • acne;
  • gevoelige of ontstoken gebieden;
  • bacteriële, virale of schimmelinfecties van de huid.

Hoe kan je de huidbarrière beschermen en herstellen?
Gezien het belang van het behoud van de huidbarrière en zuurmantel, wat kan je doen om ze zowel gezond als functioneel te houden?

Vereenvoudig de huidverzorgingsroutine
Let erop dat je een balans hebt in jouw huidverzorgingsroutine. Zijn jouw huidige producten geschikt voor jouw huidconditie en –type? De huid dient niet geirriteerd te worden door bijvoorbeeld sterke exfolianten of zuren. Let erop hoe jouw huid daarop reageert. Tevens kunnen sommige scrubs (met grote korrel) en borstels de huidbarrière tijdelijk beschadigen.

Let op de pH waarde
Door de pH waarde van de huid op een gezond niveau te houden, kan de huid beschermd worden tegen verschillende huidaandoeningen zoals acne, dermatitis etc. Alle producten van Alpha-H zijn zo geformuleerd dat de pH-waarde van de huid in balans blijft.

Producten gebruiken die ceramiden bevatten
Ceramiden zijn wasachtige lipiden die in bijzonder hoge concentraties in het stratum corneum worden aangetroffen. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat de huidbarrière goed functioneert. Hierdoor wordt ook gezorgd dat er epidermaal waterverlies wordt tegengegaan.

Ook producten met vitamines zoals vitamine c, b en e zorgen voor bescherming van de huidbarrière. Daarnaast zijn ingredienten zoals hyaluronzuur, glycerine, niacinamide (B3), panthenol (B5) en urea aan te bevelen.

Welke Alpha-H producten helpen de huidbarrière te herstellen?
  • Balancing cleanser;
  • Vitamin C serum en vitamin C paste;
  • Vitamin B serum;
  • Vitamin E serum;
  • Hyaluronic 8 serum;
  • Essential hydration cream;
  • Liquid Gold 24H cream.

De huidbarrière is de eerste verdedigingslinie van het lichaam tegen alles wat de omgeving te bieden heeft. Het gezond houden is veel meer dan een cosmetisch probleem. Even samengevat:

Is je huidbarrière gezond? Dan:

• Heeft je huid een goede vochtbalans (rond de 30%);
  • Voelt je huid soepel en glad aan;
  • Kan je huid zichzelf in goede conditie houden.

Maar is je huidbarrière beschadigd en/of werkt die niet goed? Dan:

• Verliest je huid teveel vocht (dit kan je huid niet meer vasthouden);
  • Heb je klachten als jeuk, roodheid, droge huid, eczeem etc.;
  • Kan je huid zichzelf niet goed herstellen en beschermen.